La prima intalnire avuta cu unul dintre clientii mei, acesta mi-a spus ca vrea sa implementeze TPM (Total Productive Maintenance – intretinere productiva) in fabrica de productie. L-am intrebat “De Ce?” Clientul meu s-a uitat la mine cu o privire surprinsa si raspunsul a fost “Pentru ca asta mi se cere!”
Implementarea sistemului Lean in productie sau management NU este, sau nu ar trebui sa fie, un scop in sine! Scopul urmarit prin implementarea sistemului Lean ar trebui sa fie,in primul rand, multumirea clientului si reducerea costului total pe produs, prin cresterea performantelor, reducerea timpului de livrare, cresterea gradului de inovare, etc., deci cresterea competitivitatii pe ansamblu.
Sistemul Lean are doua componente distincte:
- Tehnici si Metode, cum ar fi 5S, TPM, SMED, VSM, etc. Acestea sunt pentru imbunatatirea performantelor.
Si
- Filozofia care sta in spatele tehnicilor si metodelor, filozofie care are ca tinta eliminarea celor 8 tipuri de pierderi (supraproductia, timpii de asteptare, transportul, supraprocesarea, excesul de inventar, manipulari inutile, defectele si nefolosirea corespunzatoare a oamenilor) pierderi care exista in orice activitate umana.
Filozofia Lean este cea care asigura sustinerea si imbunatatirea continua a rezultatelor obtinute folosind tehnicile si metodele Lean.
Pentru succesul pe termen lung este necesara implementarea si constientizarea de catre organizatie a principiilor si a filozofiei Lean.
Tehnicile si metodele Lean formeaza un ansamblu, fiind dependente una de alta, De exemplu SMED (schimbarea rapida a seriei de fabricatie) nu poata fi implementat cu succes fara 5S sau TPM trebuie sa se bazeze pe responsabilizarea oamenilor, standardizare, Kanban. Si exemplele pot continua. Datorita acestor interdependente, tehnicile si metodele Lean nu pot fi implementate separat.
Chiar daca implementarea unei anumite tehnici sau metode poate avea succes pe termen scurt, rezultatele vor putea fi sustinute pe termen lung numai daca se va implementa sistemul Lean in ansamblu, ceea ce va crea baza care va conduce la autosustinere si imbunatatire continua. Putem asemana sistemul Lean cu un lant, in care fiecare tehnica si metoda reprezinta o za. Cand lantul este intreg va “trage” cresterea continua a performantelor, dar cand o za lipseste se pierde coeziunea procesului si acesta va fi rapid abandonat.
Revenind la cererea clientului de a implementa TPM pentru ca asta i s-a cerut, acest mod de lucru reprezinta o pierdere (de timp si resurse) pe termen lung, ceea ce contravine principiilor filozofiei Lean care au ca scop tocmai eliminarea pierderilor.
Implementarea sistemului Lean in productie sau servicii aduce beneficii enorme organizatiei, prin reducerea pierderilor si, in acest fel, maximizarea valorii adaugate produsului/serviciului. Pentru a obtine aceste beneficii este necesara implicarea intregii organizatii, in primul rand a conducerii care trebuie sa-si asume responsabilitatea implementarii si respectarii sistemului. Problemele care, inevitabil, vor aparea trebuie sa fie rezolvate, nu mascate sau ocolite.
Adrian Oprea ajută clienții să obțină rezultate spectaculoase de productivitate într-un timp scurt, de maxim 90 de zile. De peste 10 ani este arhitectul îmbunătățirii proceselor de management și operaționale ale clienților, astfel încât aceștia să obțină o productivitate ridicată și un nivel ridicat de calitate a produselor.