Restructurare pentru prelungirea agoniei sau pentru dezvoltare

Nu există vânt favorabil pentru cel care nu ştie spre ce port se îndreaptă.” - Seneca

Contextul actual este dramatic pentru firme: prețurile materialelor și a energiei au explodat, cererea a scăzut, ceea ce conduce la o scăderea dramatică a profitului. Dar prețurile la energie și la alimente au crescut și pentru populație, astfel apare o presiune suplimentară pe firme, aceea de creștere a salariilor.

În acest context, este clar că este nevoie de o restructurare, dar va fi restructurare pentru prelungirea agoniei sau pentru dezvoltare?

Vroiam să scriu în acest articol despre reducerea costurilor din companie, identificarea și eliminarea celor 8 tipuri de pierderi (Supra-producție, Defecte, Stocuri, Mișcări inutile, Transport, Așteptare, Supra-calitate și, nu în ultimul rând, Ne-utilizarea creativității angajaților); adică despre CUM să faci produsul cu costuri cât mai mici, să crești eficiența. Să maximizezi rezultatul din PREZENT.

Dar văd în jur tot mai multe firme care-și bazează deciziile pe rezultatele pe termen scurt, chiar dacă aceste decizii afectează viitorul firmei. Am observat un lucru interesant: pentru eficientizarea afacerii primele departamente restructurate/externalizate sunt cele de inginerie/proiectare, tehnic și mentenanță (nu neapărat în această ordine).

Rezultatul pe termen scurt al acestei decizii este o reducere substanțială a costului cu personalul (sunt oameni calificați și bine plătiți).

Am căutat motivul real, cauza radăcină, răspunsul la întrebarea: DE CE aceste departamente sunt primele restructurate?

Exceptând motivul evident de reducere a cheltuielilor în prezent, am descoperit următoarele motive:

  1. Rezultatul muncii lor NU se vede, nu este palpabil;

  2. Este greu de măsurat și de controlat activitatea lor.

Să analizăm în continuare aceste motive într-un mod mai detaliat.

Rezultatul muncii lor NU se vede

Un proiect livrat de o echipă de proiectare nu are nicio valoare până când este pus în practică. Valoarea se vede în viitor, când proiectul este pus în practică și produsul se vinde foarte, toate componentele ansamblului se potrivesc perfect și se obține o eficiență foarte bună în producție, foarte rar vei auzii ceva despre proiectanți. Efectul este în viitor.

O instrucțiune de lucru pe care o face un inginer de proces are efect în viitor, după câteva săptămâni sau luni. Treaba mergea și fără acea instrucțiune și, când efectele încep să apară (reducerea defectelor, creșterea productivității, samd), foarte rar va face cineva legătura dintre instrucțiune (și cel care a făcut-o) și efecte. Efectul este în viitor.

Echipa de mentenanță planifică și execută mentenanța echipamentelor. Opresc echipamentele (deși acestea funcționau) și fac mentenanța. În prezent acestea produc un disconfort. Peste câteva luni însă, este normal ca mașinile să funcționeze în parametri și foarte rar cineva va spune că mașinile funcționează corect datorită faptului că mentenanța a fost făcută corect. Efectul este în viitor.

Activitatea (sau mai bine zis lipsa activității) acestor departamente NU se vede în prezent, ci se vede în viitor.

În prezent firma poate funcționa fără proiecte (le are pe cele vechi), fără tehnic sau mentenanță.

În viitor, fără proiecte nu mai sunt produse noi de scos pe piață, fără tehnic performanța va scădea și fără mentenanță timpul efectiv de producție va scădea.

Este greu de măsurat și de controlat activitatea oamenilor din aceste departamente.

Acrivitatea unui lucrător manual (strungar, frezor, etc.) este vizibilă, palpabilă și ușor de măsurat (piese executate în intervalul de timp).

Lucrurile se complică în cazul unui lucrător intelectual.

Rezultatul muncii unei echipe de proiectare este un dosar cu desene. Pentru a livra acest dosar a fost nevoie de 1 săptămână, 1 lună sau 1 an, în funcție de complexitatea proiectului. Cât de eficientă este echipa de proiectare?

Rezultatul muncii departamentului inginerie/tehnic este asigurarea volumului necesar de produse executate și a productivității dorite, prin crearea unui flux de producție optim, a instrucțiunilor de lucru astfel încât fiecare lucrator manual să știe CUM să facă, alegerea sculelor potrivite, optimizarea programelor CNC, samd. Cum să măsori eficiența acestei echipe? Și, după ce toate sunt implementate, se vor găsi mulți care vor spune că „așa este normal să fie” sau „am știut de la început că așa va fi” – oul lui Columb.

Rezultatul muncii departamentului de mentenanță este faptul că mașinile funcționează fără opriri neplanificate (circulă o vorbă în industrie: Când cei de la mentenanță stau, totul este bine). CUM să măsori în prezent eficiența acestei echipe, în condițiile în care rezultatul muncii lor se va vedea peste câteva luni?

Aplicând pentru aceste departamente/echipe același sistem de indicatori ca și pentru lucrătorii manuali, va conduce la un fiasco total. Există alte moduri de urmărire/control ale activitaților acestor oameni, care să ajute cu adevărat firma și să nu frâneze performanța.

Gestionarea, ghidarea și responsabilizarea oamenilor din aceste departamente te scoate din zona de confort.

Ce fel de restructurare alegi: restructurare pentru prelungirea agoniei sau pentru dezvoltare?

Sunt Adrian Oprea, inginer mecanic și-mi ajut clienții să obțină o productivitate ridicată, care părea imposibil de realizat. Astfel, firmele cu care am lucrat au câștigat anual zeci de milioane de euro ca urmare a îmbunătățirilor făcute.

... Și câștigă în continuare.

Dacă tu crezi că firma ta poate deveni lider în domeniul în care activezi, dacă vrei să lași moștenire un nume care să apară primul în mintea oamenilor atunci când discută despre domeniul în care activezi, un nume care să reziste trecerii timpului, atunci am un produs perfect pentru tine. Scrie-mi un email: adrian.oprea@avoleanconsulting.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.