Știm cu toții că sunt firme care se dezvoltă constant și firme care stagnează și care, mai devreme sau mai târziu vor închide porțile.
Care este diferența între aceste firme? Ce fac unele și nu fac celelalte pentru a avea o profitabilitate acceptabilă? - În opinia mea o marja anuală de profit (operational) acceptabilă (în special pentru firmele mici) este de 10-15% din cifra de afaceri, iar o marjă bună de profit este de peste 15%. Sub 10% profit înseamnă imposibilitate de dezvoltare sustenabilă, practic pierdere.
În cei 13 ani de când fac consultanță și am interacționat cu peste 50 de firme de producție dim mai multe domenii, am observat că sunt două direcții principale pentru a avea o marjă bună de profit operațional:
A. Organizare și control
Scopul este ca produsul să fie livrat la client cât mai repede și fără costuri adiționale generate de reparații și rebuturi.
Pentru atinge acest scop, procesul de producție trebuie să fie clar pentru toți, fără întreruperi generate de lipsa materialelor și a sculelor și să ajute omul să nu greșească. Dispozitivele de lucru sunt esentiale pentru a crește viteza procesului de producție și, totodată, pentru atingerea nivelului de calitate dorit. Când operatorul pune mâna pe un instrumet de măsură pierde timp prețios; de aceea este recomand folosirea dispozitivelor de lucru și control ( mai mult Dispozitive).
Controlul este una dintre cele cinci funcții ale managementului, dar deseori este ignorat sau se rezumă la verificarea angajatului „că și-a făcut treaba”. CUM se lucrează, este o întrebare pe care mulți o ignoră.
Un client se plângea că cheltuielile operaționale sunt mari și profitul lui este mic, deși „lucrează” cu 120lei/ora de manoperă. Împreună am făcut un calcul simplu: am împărțit suma totală facturată lunar la totalul orelor direct productive și am văzut că, practic lucrează cu 42lei/oră. 30% din cât credea. Diferența de 70% era înglobată în stocuri, mutarea produselor dintr-un loc în altul, căutare scule, etc. Niciun om nu stătea, toți lucrau din greu.
Te rog să faci acest calcul: total facturat lunar / (număr angajați direct productivi*176 ore lunar). Dacă rezultatul nu este mulțumitor și vrei să-l îmbunătățești, nu ezita să mă contactezi.
SFAT: Concentrează-te pe creșterea veniturilor și nu pe scăderea cheltuielilor. O firmă închisă are minim de cheltuieli: zero!
B. Ce produci
Relația ta cu clienți este una bazată pe prețul de vânzare sau una de parteneriat?
Ești furnizor unic pentru un anumit produs sau unul dintre furnizori?
Cât de ușor poți fii înlocuit?
Acestea sunt câteva dintre întrebările pe care ar fi bine să le ai tot timpul în minte.
Oricine poate să-și cumpere mașini CNC (fonduri se găsesc relativ ușor) și să ‘fure’ o pare din comenzile tale. Ce poți oferii în plus față de acest potențial nou venit?
Ce au în comun toate marile firme pe care le cunoști? Le cunoști pentru că au mașini de ultimă generație sau cine știe ce dotări ‘fancy’? Sau le cunoști produsul. Acesta este ceea ce au în comun toate firmele cunoscute: PRODUSUL PRORPIU.
Cea mai bună cale de dezvoltare este să ai produsul tău propriu! Într-adevăr, un produs nu se dezvoltă de ‘azi pe mâine’ dar, dacă nu faci primul pas nu se va întâmpla niciodată (vezi Devzoltare produs).
Sunt Adrian Oprea, inginer mecanic și-mi ajut clienții să obțină o productivitate ridicată, care părea imposibil de realizat. Astfel, firmele cu care am lucrat au câștigat anual zeci de milioane de euro ca urmare a îmbunătățirilor făcute.
... Și câștigă în continuare.
Dacă tu crezi că firma ta poate deveni lider în domeniul în care activezi, dacă vrei să lași moștenire un nume care să apară primul în mintea oamenilor atunci când discută despre domeniul în care activezi, un nume care să reziste trecerii timpului, atunci am un produs perfect pentru tine. Scrie-mi un email: adrian.oprea@avoleanconsulting.ro, sau sună-mă: 0788 786 383