Sa fii un Lider puternic, inseamna ca oamenii din echipa sa te urmeze, sa aiba incredere intine si, impreuna, sa atingeti obiective aparent irealizabile. Fa in asa fel incat oamenii cu care lucrezi sa ramana langa tine si sa creati o echipa puternica. Aplicand sugestiile de mai jos nu numai ca relatiile manager si oameni nu se vor rupe, ci vei reusi sa le intaresti.
Nu uita! Oamenii isi parasesc seful nu slujba. Tine de tine sa-i pastrezi!
Asculta-ti oamenii - fii un Lider puternic
Programeaza-ti timp sa asculti oamenii si sa afli care sunt problemele lor.
ATENTIE! In timp ce oamenii iti vorbesc evita sa faci alte activitati - verifici e-mail-ul, vorbesti la telefon sau te ocupi de altceva.
Cat de mare este frustrarea pe care o simti atunci cand vezi ca cineva nu asculta ce spui? Cum crezi ca se simt ceilalti cand tu nu-i asculti?
Daca vrei sa fii un lider puternic si oamenii sa se simta apreciati, asculta ce au de spus.
Micro-managementul
Acorda oamenilor incredere si sustine-i in ceea ce fac. Astfel vei avea si timp mai mult pentru sarcinile tale si oamenii se simt apreciati si vor da tot ce pot daca simt ca ai incredere in ei.
Cum te simti cand cineva iti urmareste fiecare miscare? Ai impresia ca asteapta sa faci o greseala si sa vina sa-ti arate ca ai gresit? Crezi ca are incredere ca faci o treaba buna?
Daca-ti pregatesti oamenii si astepti ceea ce este mai bun de la oamenii tai, vei primi ceea ce astepti!
Concentreaza-te pe individ si nu pe sarcina
Fii interesat in permanenta de cum se simt oamenii si nu ezita sa lauzi meritele, sa incurajezi si sa recunoasti performantele oamenilor cu care lucrezi.
Ai lucrat vreodata pentru un sef care este interesat numai de finalizarea sarcinilor? Ai avut sentimentul ca esti doar un numar si poti fi inlocuit imediat? Daca un lider este prea concentrat pe indeplinirea sarcinilor tinde sa fie nepasator fata de oamenii implicati in indeplinirea sarcinilor respective.
Fii un lider puternic si creaza un mediu in care oamenii se simt apreciati, in acest fel performantele echipei vor creste iar tensiunea si nemultumirea in cadrul echipei se vor diminua.
Aplica standardele
Oamenii au nevoie sa-si inteleaga clar rolul si responsabilitatea si, la fel de important, dupa ce este definit standardul (nivelul) care se asteapta, acesta sa fie pus in aplicare si respectat! Un lider trebuie sa ia masurile necesare cand standardele nu sunt indeplinite si mesajul transmis in aceasta situatie este ca standardele sunt importante! Odata ce se deviaza de la standard, performanta si rezultatele scad.
Cum te simti cand nu sti ce se asteapta de la tine? Cum te simti cand vezi oameni care fac orice vor, fara ca sa sufere nici o consecinta pentru comportamentul lor?
Oamenii respecta un Lider bun atunci cand afiseaza putere, integritate si fair-play. Aplicand standardele aceste calitati ale Liderului sunt evidentiate.
Comunica eficient care sunt asteptarile tale.
Atunci cand oamenii inteleg ce se asteapta de la ei si cum pot atinge aceste asteptari, atunci tind sa aiba un nivel ridicat de incredere in abilitatile lor pentru a atinge acele asteptari. Aceste asteptari trebuie sa fie, in primul rand, realiste!
Ai o imagine clara a succesului pentru tine insuti? Daca nu, cum poti sti daca ai facut o treaba buna? Sa "zbieri" la oameni, nu este raspunsul corect!
Un lider puternic si eficient "deseneaza" o imagine clara si precisa a ceea ce asteapta de la oamenii lui si ajuta la crearea unui mediu care sa le permita acestora cea mai buna sansa la succes.
Ofera Feebback eficient (pozitiv sau negativ)
Planifica-ti si rezerva timp sa spui oamenilor cum se descurca, in acest fel ei vor sti daca se ridica la inaltimea asteptarilor si ce trebuie sa faca pentru a se dezvolta. Daca primesc un feedback regulat, oamenii vor avea o mai buna intelegere a ceea ce trebuie sa faca pentru a-si atinge obiectivele, daca sa continue ceea ce fac sau sa-si corecteze activitatea.
Cand a fost ultima data cand ai primit un feedback referitor la cum te descurci? Pentru oameni este dificil sa dea tot ce pot atunci cand lucreaza in "vid".
Un lider puternic ofera feedback-ul intr-o maniera calma, constructiv si obiectiv iar acesta va fi o unealta extraordinara pentru a ajuta oamenii sa se dezvolte si sa se imbunatateasca.
Comunica eficient planurile si obiectivele companiei
Se spune ca "cunoasterea este putere" si impartasirea cunostintelor stimuleaza increderea oamenilor si-i face sa se simta parte din echipa. Comunica in permanenta oamenilor problemele care au influenta asupra rolului lor in organizatie.
Daca planurile si alte zone ale afacerii sunt 'secrete' si nu impartasite cu alte departamente, CUM poate personalul sa inteleaga modul in care ei pot juca un rol activ pentru atingerea obiectivelor companiei?
Un lider puternic comunica viziunea si obiectivele companiei, ceea ce are un rol important in imbunatatirea angajamentului angajatilor.
Solicita feedback si apoi ia deciziile
Daca oamenii isi asuma responsabilitatea pentru obiectivele departamentale sau ale echipei, ei trebuie sa simta ca fac parte si din procesul de luare a deciziei. Evita sa crezi ca trebuie sa sti toate raspunsurile si ca toate deciziile trebuie sa fie luate la 'varf' si apoi transmise in companie. Decizia finala ar trebui sa ramana la 'varf', dar liderii eficienti pot obtine angajamentul oamenilor cerandu-le si ascultandu-le parerea referitoare la deciziile importante ale organizatiei INAINTE ca decizia sa fie luata. Este destul de frecvent cazul in care 'cei de jos' au experienta si cunostintele necesare pentru a sti cel mai bine cum sa abordeze o situatie specifica.
Si atunci nu este evident ca ai nevoie de feedback-ul tuturor INAINTE sa iei o decizie?
Asuma-ti responsabilitatea
Arta leadership-ului inseamna asumarea responsabilitatii, atunci cand este necesar, si a permite altora sa primeasca laudele atunci cand le merita. Incearca sa nu cauti vinovati si sa indepartezi vina de tine; cauta unde ai gresit si cum poti evita aceasta greseala data viitoare!
Stiu un manager care-si anunta noii angajati, inca din prima zi, ca orice succes vor obtine acesta va fi meritul managerului, dar va fi vina lor pentru orice va merge rau! Cum crezi ca acest nou angajat l-a privit pe manager?
Un lider puternic isi asuma responsabilitatea pentru ce face echipa lui, iar apoi va rezolva problema in cadrul echipei. Practic, un lider puternic va face exact invers decat managerul de mai sus: orice succes este al echipei (va lauda echipa pentru rezultatele obtinute!) si isi va asuma responsabilitatea pentru orice problema.
Foloseste-ti simtul umorului
Daca tu nu te bucuri de ceea ce faci, de ce ar trebui sa le placa oamenilor cu care lucrezi? Simtul umorului este un element vital pentru un lider de succes, indica faptul ca lucrezi pentru cineva care are lucrurile sub control, cineva care este relaxat si cineva care este increzator in obtinerea succesului. Aceasta nu te impiedica sa fii profesionist, pentru ca este timp si loc si pentru a rade, precum este timp si loc pentru a te concentra pe atingerea obiectivelor, iar un pic de relaxare este benefica in timpul unui drum lung.
Gandeste-te la Lideri puternici pentru care ai lucrat, cum se potrivesc calitatile lor cu cele de mai sus.
Adrian Oprea ajută clienții să obțină rezultate spectaculoase de productivitate într-un timp scurt, de maxim 90 de zile. De peste 10 ani este arhitectul îmbunătățirii proceselor de management și operaționale ale clienților, astfel încât aceștia să obțină o productivitate ridicată și un nivel ridicat de calitate a produselor.
2 Responses
.
thanks!!
[…] feedback la intervale regulate, arata subordonatului ca asculti și cunoști problemele lui și, totodată, I-i arăți ca […]