Prin natura muncii pe care o fac, lucrez cu oameni de la toate nivelurile organizației. Nu pot să obțin rezultatele estimate fără ajutorul oamenilor care lucrează în firma respectiva.
Un factor important care influențează rezultatele este gradul de mulțumire al oamenilor. Dacă oamenii sunt frustrati din diverse motive, principalul lor gând se îndreaptă către acea frustrare.
În decursul carierei am întâlnit mulți oameni de HR și am învățat multe de la acești oameni. Politicile de resurse umane sunt diferite de la firmă la firmă. Nu spun că unele sunt mai bune sau mai puțin bune, pot să spun însă că unele îmi plac mai mult decât altele.
Și ... munca de resurse umane nu se rezumă la un departament! Fiecare face, într-o măsură mai mare sau mai mică, acest tip de muncă. Fiecare poate influența și modifica sistemul în funcție de experiență și de nevoile curente sau viitoare.
În continuare va prezint sunt cele mai frecvente probleme întâlnite și câteva sugestii pentru a crește gradul de mulțumire al oamenilor.
Recunoașterea aportului la funcționarea și profitabilitatea firmei.
Oameni au nevoie să știe și să se simtă utili și apreciați. Aprecierea înseamnă recunoașterea deschisă a performanțelor, un simplu ”Mulțumesc pentru efortul depus”, ...
Recunoașterea deschisă a meritelor angajaților care contribuie la dezvoltarea organizației este parte integrantă la crearea apartenenței acestuia față de organizație.
Un semnal al faptului că munca lor nu este apreciată este faptul ca oamenii (operatori, ingineri, etc) se plâng frecvent de salariul prea mic. Dacă este recunoscută contribuția lor, se plâng de salariul prea mic doar o dată pe lună.
Încredere. Ajutați la crearea unui climat bazat pe încredere. Dacă ai încredere în oamenii cu care lucrezi, în 95% din cazuri acești oameni vor avea încredere în tine și nu te vor dezamăgi.
Arată explicit oamenilor că ai încredere în ei. Spune-le ca ai încredere că pot ..., consultă-i în diferite probleme înainte de a lua o decizie, nu-i urmării pas cu pas, etc.
Lipsa standardelor.
- Grila salarizare standard. Este frustrant pentru un om care lucrează de ceva vreme pe un post să aibă salariul mai mic decât un nou angajat pe același post, care are aceleași responsabilități (chiar dacă este confidențial salariul tot se află). În plus, este mai ușor și pentru angajator având o grilă standard.
- Plan de creștere. Lăsați angajatul să ”vadă” în viitor: ce pregătire va primi, care va fi evoluția salariului, care sunt condițiile pentru a-i crește salariul, samd.
- Evaluare personală. Fiecare angajat trebuie sa știe cum evoluează (ține de Recunoașterea lui profesională). O evaluare responsabilă, făcută de cel puțin 2 ori pe an, te ajută să înțelegi problemele și să poți lua măsuri.Am întâlnit o firmă în care s-a început și evaluarea șefilor direcți de către subordonați. Este interesant să vezi cum te privesc oamenii tăi, să vezi ce le place și ce nu, și să iei măsuri.
Comunică eficient. Toate cele de mai sus trebuie comunicate astfel încât să fie clar înțelese de toți. NU este suficient să trimiți un email sau să pui un afiș și să crezi că totul este bine.
Am trăit o experientă într-o firmă în care s-a făcut o creștere de salarii, creștere acordată acum, dar condiționată de performantele viitoare (evaluarea personală). Această creștere și condițiile de menținere nu au fost afișate. Au fost comunicate verbal într-o scurta ședință.
Vă rog să mă credeți că fiecare om a înțeles altceva. Evident, oamenii au discutat între ei și fiecare și-a imaginat ceea ce-i convenea mai mult. La primirea fluturașului, majoritatea au fost nemulțumiți. Fiecare își imagina altceva decât era în realitate.
Așadar, iată cum un lucru bun care nu este comunicat bine poate avea efecte negative. În loc ca oamenii să se bucure de creșterea salarială și să se îmbunătățească climatul din firmă, s-au creat tensiuni.
Încercați să vorbiți direct cu oamenii, pentru ca în acest fel vă pot întreba, le puteți vedea reacțiile și puteți clarifica problemele.
Nu uitați: Dorința oamenilor de a se autodepășii zilnic și de a crea valoare NU poate fi cumpărată. Trebuie să fie câștigată oferindu-le respect și încredere.
Va rog spuneti-va parerea
Adrian Oprea ajută clienții să obțină rezultate spectaculoase de productivitate într-un timp scurt, de maxim 90 de zile. De peste 10 ani este arhitectul îmbunătățirii proceselor de management și operaționale ale clienților, astfel încât aceștia să obțină o productivitate ridicată și un nivel ridicat de calitate a produselor.
2 comentarii la „Cum sa crești gradul de mulțumire al oamenilor la locul de munca”
nu prea sunt de acord cu „Dacă este recunoscută contribuția lor, se plâng de salariul prea mic doar o dată pe lună. ” din potriva cred ca importanta lor este mare si atunci prind „curaj” sa se planga sau sa-si ceara recunostinta de mai multe ori pe luna de salariu
Florin, in principiu ai dreptate. Dar … sa nu uitam ca salariul este „prea mic” oricat de mare ar fi.
Ce vroiam sa evidentiez este ca atunci cand omul este apreciat si recunoscut se gandeste la salar doar 1 data pe luna, cand ia fluturasul. In caz contrar, la fiecare frustrare pe care o are se va adauga si salarul!