Ce sunt greselile – obstacole sau ajutor?

GreselileDesi o mare parte din descoperirile care au dus la progres se datoreaza greselilor sau a fost facut din greseala, totusi consideram greselile sau problemele ca fiind un obstacol.

Haideti sa analizam cele doua moduri frecvente de a aborda GRESEALA (eroarea, problema) din cadrul unui proces sau in viata zilnica.

 

Primul, si cel mai frecvent, mod de abordare este:

  1. Este GRESEALA o problema pentru care trebuie sa gasim un vinovat si sa-l pedepsim?

Care este beneficiul acestui mod de abordare? Gasim si pedepsim vinovatul, dar cauza din care a fost facuta gresala ramane si aceeasi greseala poate fi repetata de altcineva!

De cate ori ati auzit expresii de genul “Lucrurile nu merg bine pentru ca cei din nivelul inferior al ierarhiei (nu conteaza denumirea) nu sunt buni si fac greseli”?

Ce urmeaza dupa aceasta afirmatie? NIMIC.

Lucrurile continua in acelasi mod, cu aceleasi posibilitati de a gresi sau, mai grav, cu metode noi de a ascunde GRESEALA.

Al doilea mod de abordare este:

  1. GRESEALA este o oportunitate de a imbunatati sistemul in care traim sau lucram?

Eu cred ca acest mod de abordare deschide nenumarate oportunitati de imbunatatire. Abordand o gresala in modul “Astazi am avut aceasta problema. Ce putem face ca sa nu se mai repete?” cream baza unui sistem de imbunatatire continua si evitam totodata pierderile viitoare datorate respectivei GRESELI.
Dar, aceasta a doua abordare necesita munca, implicare, respect pentru oameni si dorinta de imbunatatire a sistemului de lucru (care nu este niciodata perfect!). Actiunile care ar trebui facute pentru a raspunde la “Ce putem face ca sa nu se mai repete?” ar fi recomandat sa urmeze urmatoarea structura:

  1. Analiza cauzelor problemei. In urma acestei analize ar trebui identificata cauza principala (root cause) care a dus la aparitia problemei respective. Metodele de analiza pot fi 5 WHY (personal prefer aceasta metoda) sau diagrama Ishikawa (fish bone);
  2. Identificarea actiunilor pentru eliminarea aparitiei cauzei principale de la punctul a);
  3. Implementarea masurilor pentru eliminarea cauzei principale;
  4. Verificarea eficacitatii masurilor identificate si implementate.

Este o abordare ce deschide calea spre un sistem auto-perfectibil, in care semnalul de a imbunatati este tras de problemele aparute. In acelasi timp acest mod de a trata problemele creste flexibilitatea sistemului de lucru (prin simpla recunoastere ca ceea ce este bun azi, maine poate fi schimbat pentru a fi mai bun) si gradul de inovare a organizatiei.

Abordand greselile (problemele) in acest mod, acestea devin surse de idei si oportunitati inepuizabile de imbunatatire.

Contacteaza-ma pentru un training Rezolvarea Problemelor


Adrian Oprea ajută clienții să obțină rezultate spectaculoase de productivitate într-un timp scurt, de maxim 90 de zile. De peste 10 ani este arhitectul îmbunătățirii proceselor de management și operaționale ale clienților, astfel încât aceștia să obțină o productivitate ridicată și un nivel ridicat de calitate a produselor.

3 comentarii la „Ce sunt greselile – obstacole sau ajutor?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *