O confuzie des întâlnită este cea dintre adaos comercial și profit. Să vedem în continuare care este diferența dintre ele.
Adaosul comercial, numit impropriu adaos, este diferența dintre Prețul de vânzare și costul de achiziție respectiv costul de producție. Spun asta pentru că prețul de vânzare este practic stabilit de piață.
Spuneți că nu este nici o diferență între adaos și profit?
Doi producători vând produse similare la același preț de 100lei. Fiecare vinde 1000 de produse lunar, așadar fiecare are o cifră de afaceri de 100000 lei pe lună. Au piața împărțită egal.
Costul de producție a primului producător este de 90 de lei pe produs, deci un adaos comercial de 10 de lei (cam 10%) și un profit lunar de 10000lei.
Al doilea producător are o productivitate mai bună, și obtine un cost de producție de 80 de lei pe produs, respectiv un adaos comercial de 20 lei și un profit lunar de 20000 lei.
Vedeți cum o diferență de 11% de costuri conduce la o dublare a profitului, raportat la același volum de produse vândut.
Așadar, diferența dintre Adaos comercial și profit este că adaosul comercial se calculează pe bucată iar profitul este raportat la unitatea de timp (lună, trimestru, an).
Mai este o diferență subtilă: nu poți calcula exact adaosul comercial pentru că nu poți calcula exact costurile. În schimb, profitul se calculează exact, ca diferența dintre venituri și cheltuieli.
Care dintre cei doi producători poate face o reducere de preț pentru a câștiga cotă de piață? Cel care are costurile mai mari sau cel cu costuri mai mici?
Mai am o întrebare interesantă: Când consideri ca ai făcut profit: când ai emis factura sau când încasezi banii?
Lasă-mi răspunsul mai jos.
Sunt Adrian Oprea, inginer mecanic si-mi ajut clientii sa obtina o productivitate ridicata, care parea imposibil de realizat. Astfel, firmele cu care am lucrat au câștigat anual zeci de milioane de euro ca urmare a îmbunătățirilor făcute. Și câștigă în continuare.
Dacă tu crezi că firma ta poate deveni lider în domeniul în care activezi, dacă vrei să lași moștenire un nume care să apară primul în mintea oamenilor atunci când discuta despre domeniul în care activezi, un nume care să reziste trecerii timpului, atunci am un produs perfect pentru tine.