Change managementManagement

Fii atent la semnale

By Kskhh - Own work, CC BY-SA 4.0, Link

“Dacă asculți șoaptele nu vei fi nevoit să auzi țipetele”, Proverb

Fii atent la semnalele pe care le primești din interiorul firmei, de la clienți și de la furnizori. Aceste semnale-ți arată direcția în care se îndreaptă firma. Poți alege să le ignori, dar realitatea nu se va schimba și problemele se vor adâncii.

Zilele trecute am fost întrebat: „Care consideri că este proporţia companiilor care ar fi putut fi salvate, dar au eşuat din cauză că nu au ştiut sau nu şi-au permis să apeleze la serviciile unei societăţi care să o susţină în redresare?

Să ne imaginăm că suntem la volanul unei mașini. Dintr-o dată, în panoul de bord se aprinde un bec roșu. Ce facem?

A. Mergem la service pentru a remedia cauza problemei. Ne costă niște bani și timp.

B. Ignorăm semnalul (dacă ne deranjează, stingem becul roșu) și continuăm să circulăm cu mașina pentru că, nu-i așa, mie nu mi se întâmplă nimic. Mai devreme sau mai târziu mașina, în cel mai bun caz, se va strica (chiar dacă am stins becul roșu) și am ascuns semnalul deranjant. Ne va costa foarte mulți bani și mult timp pentru a o repara. Dacă mai putem.

Cam așa stau lucrurile și companiile. Panoul de bord reprezintă sistemul de control al firmei iar becul roșu este indicatorul/indicatorii care au semnalizat devierea firmei de la linia normală. Fiecare firmă are toate semnalele că ceva nu merge bine. Cele care au eșuat au ignorat aceste semnale dar au ales să continue în același fel, sperând că situația se va îmbunătăti de la sine (de ce s-ar îmbunătăți?).

Probabil că 80% dintre firmele care au eșuat ar fi putut fi salvate dacă ar fi apelat la ajutor atunci când au avut semnalul de declin. Acest procent se reduce drastic la 15-20% dacă apelau la ajutor când erau în pragul dezastrului.

Și nu este vorba că nu au știut sau nu și-au permis să ceară ajutor. În primul rând trebuie să accepte că au nevoie de ajutor. Cauza principală a eșecului, cred eu, este mândria și orgoliul. Nu vă imaginați de câte ori am auzit că „Cum poți să-mi spui tu cum să fac mai bine/ieftin/repede când EU am înființat/lucrez de X ani în firmă și știu cel mai bine?”

Analizează semnalele pe care le primești, chiar dacă nu-ți plac. Este mult mai ușor să rezolvi o potențială problemă in faza incipientă, decât după ce se adâncește.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *